پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

7 امپراطوری بزرگ تاریخ (پارت2)

زمان ارسال : پنجشنبه 29 مهر 1400
در فضای مجازی هیچ مطلبی به اندازه موضوع ” بزرگترین امپراتوری های تاریخ” چالش برانگیز نبوده و باعث جنجال کاربران نشده است. شاید بهتر است که یک بار برای همیشه تکلیف این قضیه را روشن کنم و هفت امپراتوری بزرگ که به سلطه بر جهان نزدیک شدند را لیست کنم.
منظورم از عبارت سلطه بر جهان، کنترل مستقیم و یا غیر مستقیم بخش عظیمی از جمعیت دنیاست. در حقیقت امپراتوری هایی که در این لیست قرار گرفته اند لزوما تمام جهان را در اختیار نداشته اند و همین که موفق شده باشند نزدیک به نیمی از جمعیت جهان را در اختیار داشته باشند کافی است.

(نقشه هر امپراتوری در بخش قدیمی‌ترین کامنت‌ها بارگذاری شده)


رتبه سوم: امپراطوری بریتانیا

همانطور که همه میدانند امپراطوری بریتانیا، یکی از بزرگترین امپراطوری های کل جهان بوده است، این امپراطوری در سال 1922 میلادی نزدیک به 22.6% از خاک جهان و 20% از جمعیت جهان را کنترل می کرد.
مهم ترین نکته تمایز امپراطوری بریتانیا موقعیت غیر قابل نفوذش بود. امپراطوری بریتانیا تقریبا تمامی مسیر های بازرگانی جهان را کنترل می کرد و در عین حال ارتشی شکست ناپذیر و بزرگترین نیروی دریایی جهان را در اختیار داشت. در مورد این مسئله که بریتانیائی ها تا چه حد می توانستند بر جهان مسلط شوند سال 1922 میلادی که امپراطوریشان بعد از بلای جنگ جهانی اول، مجددا سراپا ایستاد و قوی تر از همیشه بود، اگر می خواستند می توانستند به مناطق بیشتری مسلط شوند و امپراطوری بریتانیا را به یکی از معدود پادشاهی های نزدیک به سلطه بر کل دنیا تبدیل کنند.


رتبه دوم: امپراطوری روم

امپراطوری روم مدت ها قبل از اینکه عامه مردم تصور کنند به سلطه بر جهان نزدیک شده بودند. در حقیقت این امپراطوری در دوران اقتدارش در سال 117 میلادی نزدیک به 21% از کل جهان را کنترل می کرد. رومی ها در دوران اوجشان سراسر اروپا را زیر سلطه داشتند و موفق به فتح مصر و شمال آفریقا و تمامی آسیای صغیر و بین النهرین شدند.
ارتش روم یکی از منظم ترین و مجهزترین ارتش های جهان بود و در مبارزه با ارتش های خارجی، به مهارت خاصی رسیده بود.اما عامل اصلی اینکه رومیان نتوانستند بر کل دنیا حکومت کنند، امپراطوری اشکانیان، حکومت ایرانی مستقر در فلات ایران، بود. رومیان بیش از چند صد سال با ایرانیان جنگیدند و در بیش از 85% از آن جنگ ها شکست خوردند و ایرانیان این فرصت را از رومیان گرفتند.


رتبه نخست: امپراطوری هخامنشی 

امپراطوری هخامنشی که به عنوان امپراطوری ایران شناخته می شود.  این امپراطوری نسبت به سایر امپراطوری ها در کل تاریخ بشر بیشتر به تعریفمان از مفهوم سلطه بر جهان نزدیک شده بود. در حقیقت تنها 6% مانده بود تا بتواند بر نیمی از جمعیت جهان غالب شود. امپراطوری هخامنشی در دوره اقتدارش بر 44.48% از ساکنان زمین سلطه داشت.
در واقع در سال 480 پیش از میلاد مسیح از هر دو نفر یک نفر تحت حاکمیت ایرانیان قرار داشت. امپراطوری هخامنشی بر خلاف سایر امپراطوری های این لیست، شانس بسیار بالایی داشت تا بر کل کره زمین سلطه پیدا کند. اما بر اثر جنگ هایش با دولت های یونانی و شکست های سهمگین در لحظات حساس این شانس را از دست داد.
به هر حال امپراطوری هخامنشی یکی از نخستین تلاش ها برای تاسیس امپراطوری در تاریخ بشر و یکی از سلسله های چند ملیتی به معنای واقعی بود . پس از سرنگونی امپراطوری هخامنشی به دست آلکساندر مقدونی، هیچ امپراطوری دیگری نتوانست به اندازه ایران به سلطه بر حداکثر جمعیت دنیا نزدیک شود.

پایان.

✅پارت یک تو منبع گذاشته شده.

#بدون_توهین
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.