پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

⚽️ آقای دیوانه؛ چرا تاکتیک های مارچلو بیلسا در دنیای فوتبال بسیار قابل احترام است؟ "بخش دوم" ⛳بخش اول در منبع

زمان ارسال : دوشنبه 23 تیر 1399
مربی ستاره لیدز بخاطر ابداعات تاکتیکی اش در دنیای فوتبال مشهور است، برای مثال آرایش جذاب ۳۳۱۳ او که در شیلی به سر زبان ها افتاد و بنام مارچلو بیلسا زده شد.
این سیستم نیازمند پرس شدید ،حمله های پردامنه و انتقال شناور توپ است که باهم ترکیب می شوند همه برای ارائه یک سبک فوتبالی جذاب .
این آرایش عجیب متشکل از : سه مدافع که مسلط بر توپ باشند، یک سپر دفاعی در مرکز جلوی مدافعان با دو مدافع کناری معکوس (inverted wing back) و یک ارتباط دهنده یا انتقال دهنده و سه تای بالایی شامل یک بازیکن هدف و دو بازیکن در عرض زمین (وینگر) .

شاید چشم گیرترین قسمت این آرایش بازیکن بازیساز این آرایش باشد که پشت ۳ بازیکن بالایی بازی میکند : جالب توجه ترین بازیکن دیمتری پایه در مارسی بود زمانیکه بیلسا سکان هدایت این تیم را برعهده داشت، این بازیکن بیشترین آزادی را داشت و از وظایف پرسینگ معاف شده بود و همین امر بزرگترین روزنه این سیستم شده بود؛ انتقال دهنده (enganche) یک بازیساز سنتی است که بی درنگ حرکات هجومی انجام میدهد . ( کافیست به این تصمیم هوشیارانه دقت شود تا جسارت این مربی درک شود مسولیت بزرگ پرسینگ از بازیکنش گرفته و در عوض کل بار حمله ای تیم را به دوشش انداخته)
دوبازیکن کناری بالا کاملا باز و عریض بازی می کنند و راهای overload را ایجاد میکنند. (توضیح اینکه مدافعان کناری در فوتبال مدرن موظف به اضافه شدن به بخش هجومی هستند حال گاهی مدافع کناری از لب خط پشت بازیکن وینگر حرکت میکند که به امر overlap می گویند اما گاهی برای حمایت از وینگر، خود همین حرکت را به فضای ایجاد شده در عمق میزند که به این حرکت overload میگویند) این کار به بازیساز تیم کمک میکند تا گزینه پاس بیشتری داشته باشد و به او برتری عددی بدهد .

بیلسا با این بازیکن انتقال دهنده (enganche) در لیگ فرانسه با مارسی شروع به درخشش کرد و تا لحظات آخر برای قهرمانی می جنگید تا اینکه آنها به تیم مولتی میلیونر پی اس جی باختند.

به عنوان مثال مربیان هجومی پیشگام در فوتبال، اکثرا بخش دفاعی را فراموش میکنند‌‌ اما نقشه بیلسا در این مورد بسیار فراتر از در اختیار داشتن توپ است، او با شیلی یک مدل آرایش ۳۳۱۳ بسیار پرشدت و جنب وجوش اجرا کرد، باوجود اینکه در آن تیم استعدادی حاکم نبود، کشورهای آمریکای جنوبی در مقابل آنها به زانو در می آمدند علل الخصوص در تورنومنت های قاره آمریکای جنوبی.

در زمان هدایت بارسلونا توسط گواردیولا، این تیم در سن مامس بارسلونا با اتلتیک بیلبائو تحت هدایت بیلسا مساوی کرد و پپ اظهار داشت این سخت ترین بازی فصل آنها بوده، گفت بازیکنان بیلسا مثل شیرهای درنده بازی کردند و غول های کاتالانی در مقابل پرس شدید آنها فقط دست و پا می زدند؛ آن فصل تیم باسکی در میان ناباوری همگان در یورولیگ و کوپا دل ری درخشید و در هر دو تورنومنت به فینال رفت .

فقط آرایش عجیب ۳۳۱۳ نیست که آقای دیوانه در آستین دارد و بعضی مواقع او به ۴۲۳۱ با دفاع کناری هایی، هجومی که بالا بازی میکنند ،تغییر آرایش می دهد .
هدف بیلسا داشتن یک دفاع مرکزی بیشتر نسبت به مهاجم حریف است که با کمک برتری عددی در عقب زمین برای پرس از بالا به کار می رود، چون وجود یک مدافع یدکی به معنای ایجاد فشار بیشتر از جلو به حریف است.

"تمرکز ، توجه ، جابجایی (چرخش) و در دست گرفتن ابتکارعمل از اصول اصلی این فلسفه است."
اگرچه ممکن است این حالت کمی متفاوت بنظر برسد ولی ایده کلی و اهمیتش یکسان است .
بیلسا قسم میخورد ‘ اگر فوتبال با ربات ها بازی میشد، من همه چیز را می بردم ‘
او به سیستم خودش باور دارد که اگر هر بازیکنی دستورات او را پیاده کند که در کجای زمین باشند آنها موفق میشوند .

بیلسا وابستگی شدید به هواداران دارد و این را به بازیکنانش تعلیم میدهد که آنها باید برای هواداران بجنگند چون آنها هزینه می کنند، می آیند تا بازی آنها را تماشاکنند.
او میگوید "بازیکنان مصداق تماشاگران هستند.، بازیکنان از جنس همان مردم هستند."
در پیش فصل آقای دیوانه از بازیکنان میخواست بفهمند، چه چیز برای کسب یک بلیط لازم است، پس از بازیکنان میخواست مردم کم درآمدی را ببیند که برای بدست آوردن پول بلیط بازی های خانگی تیم لیدزیونایتد به چه سختی تلاش میکنند .

او معتقد است رییس خودش است اما از بازیکنان جداست. کاپیتان، لیام کوپر توسط رای بازیکنان انتخاب شد؛ بیلسا معتقد است کاپیتان صدای بازیکنان است و او فقط کسی نیست که یک بازوبند می بندد.

آنچه که شما در تمرینات انجام میدهید بازیها را برای شما می برد اما جزئیات بیشتر در مورد رقبا به معنای بردن عناوین است؛ تغییرات کوچکی که بیلسا در لیدز انجام داده مسیر طولانی را طی می کند تا به بدست آوردن ترفیع و جام مجهز شود.

این همیشه یک مورد بوده : وقتی در شیلی بود همه چیز را در مورد ابعاد زمین حتی فونت علائم مجمومه تمرینی را تغییر داد چون او از فونتی خوشش می آمد که در باغ وحش سانتیاگو دیده بود .
او به اندازه کافی انگلیسی میداند اما نمیخواهد در خلال رساندن پیامش اشتباه داشته باشد پس به همین خاطر از مترجم استفاده می کند .
این جزئیات ظریف به او کمک کرد تا نسل طلایی شیلی را پایه گذاری کند تا برای عناوین پشت به پشت هم در کوپا آمریکا بجنگند.

لیدز بسیار شروع درخشانی داشته اما قبلا هم این کار را انجام داده اند. اما این بار متفاوت است؛ بیلسا یک طرح دارد و بر آن وفادار می ماند و بازیکنان میتوانند با آن پیشرفت کنند یا برعکس.

بیلسا سیستمی دارد که آن را باور دارد اگر او بتواند سیستمش را به بازیکنان لیدز انتقال دهد لیدز به افق های دور نگاه خواهد کرد.


✍به قلم لوئیز استیل؛ مترجم محمدهادی تهمتن
Ⓜ️منبع: کانال TacticalAnalysis

✔متن ترجمه شده دارای اشکالات نگارشی و نقطه ابهام های نسبتا زیادی بود که تا حد ممکن اصلاح سازی و اندکی خلاصه سازی انجام شده.


#بدون_توهین
مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.