پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

واقعیت های جالبی که نظر شما را در مورد جنگ جهانی تغییر می دهد (پارت ۱)

زمان ارسال : دوشنبه 19 مهر 1400
در دنیای جان کیگان، تاریخ نگار بزرگ، جنگ جهانی دوم «بزرگ ترین اتفاق یگانه تاریخ بشریت» بود، نبردی بزرگ که «در ۶ قاره از ۷ قاره جهان و تمام اقیانوس های آن» رخ داد. این جنگ ویرانگر با کشته شدن ۵۰ میلیون انسان، آسیب دیدگی فیزیکی و روانی صدها میلیون نفر و ویرانی بخش قابل توجهی از تمدن بشر همراه شد. بدین ترتیب جنگ جهانی دوم از زوایای بیشماری در میلیون ها کتاب، فیلم، اثر هنری و هر رسانه دیگری مورد بحث قرار گرفته است. اما در شرایطی که شخصیت ها و اتفاقات کلیدی و عمده این نبرد برای بخش بزرگی از جامعه بشریت شناخته شده هستند، این برهه پیچیده و الهام بخش تاریخ دارای داستان ها، شخصیت ها و واقعیت های نادیده گرفته شده و کمتر مورد توجه قرار گرفته بسیاری است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۲۰ مورد از نکات و جزییات جالب در مورد جنگ جهانی دوم آشنا کنیم که تصور شما از این جنگ خانمانسوز و آن برهه تاریخی را به کلی تغییر خواهد داد.

⭕️ ۱- نازی ها به توسعه پلوتونیوم نزدیک شده بودند
در حالی که نقشه ها و فعالیت های هولناک نازی ها در طول جنگ جهانی دوم هنوز هم باعث شوکه شدن افکار عمومی شده است، رایش سوم به توسعه پلوتونیوم که در ساخت بمب های هسته ای به کار می رود نزدیک شده بودند، البته بسیار نزدیک. وقتی آلمانی ها به نروژ حمله کردند، کنترل یک کارخانه در منطقه تله مارک را در دست گرفتند که آب سنگین تولید می کرد و برای تولید پلوتونیوم به کار می رفت. اما قبل از این که نازی ها موفق به تولید پلوتونیوم شوند، گروهی ۱۱ از کماندوهای نروژی طی یک عملیات خرابکارانه و با کارگذاری مقادیر زیادی مواد منفجره در زیر این کارخانه، آن را نابود کردند بدون اینکه آسیبی به خود اعضای گروه برسد.

⭕️ ۲- ژاپن روی «اشعه مرگ» کار می کرد
در دوران جنگ جهانی دوم، ژاپن مبلغ یک میلیون ین به تیمی از دانشمندان پرداخت کرده بود که قول داده بودند می توانند «اشعه مرگ» بسازند، ابزاری که در واقع از انرژی امواج الکتریسیته برای کشتن سربازان دشمن که مایل ها دورتر قرار داشتند استفاده می کرد و برای این کار از نوآوری های نیکولا تسلا بهره گرفته شده بود. ژاپنی ها در نهایت یک نمونه اولیه از این اشعه مرگ را ساختند که از حدود نیم مایلی می توانست انسان ها را به کام مرگ برساند اما هدف باید دستکم به مدت ۱۰ دقیقه سر پا می ایستاد تا این سلاح بتواند او را بکشد.

⭕️ ۳- تعداد کشته های روسیه در یک نبرد بیشتر از کل تلفات بریتانیا و ایالات متحده در کل جنگ بود
بزرگ ترین نبرد جنگ جهانی دوم نبرد استالینگراد بود که از جولای ۱۹۴۲ تا فوریه ۱۹۴۳ ادامه داشت. این نبرد با تلاش آلمان نازی برای تسخیر این شهر صنعتی آغاز شده و با حمله های هوایی و نبردهای سنگین خانه به خانه همراه بود و در شرایطی که ده ها هزار نفر از طرفین کشته شده بود از دو طرف نیروهای تازه نفس وارد شهر می شدند. در نهایت اما تعداد کشته های نازی ها بین ۶۵۰,۰۰۰ تا ۸۶۸,۰۰۰ نفر بود در حالی که تعداد کشته های روس ها به بیش از ۱.۱ میلیون نفر می رسید.

⭕️ ۴- بلندقدترین سرباز آلمانی به یکی از کوتاه قامت ترین سربازان متفقین تسلیم شد
شاید این یک حقه تبلیغاتی باشد اما گفته می شود که یک سرجوخه بریتانیایی بسیار کوتاه قامت به نام باب رابرتز توانسته بود یکی از بلندقامت ترین سربازان آلمانی را دستگیر کند. جیکوب نیکن با نزدیک به ۲۲۵ سانتیمتر قد خود را تسلیم این سرباز بریتانیایی که تنها ۱۵۹ سانتیمتر قد داشت تسلیم کرده بود. سرجوخه رابرت بعدها در این مورد گفت: «در آن زمان خیلی متوجه قد بلندش نشده بودم. تنها اسرا را یکی پس از دیگری و پس از گشتن لباس هایشان به دیگری منتقل می کردم. اما همرزمانم که دیگر مردان را بازرسی می کردند متوجه نزدیک شدن یک مرد غول پیکر به من شده بودند و مطمئنم که هم آن ها و هم آلمانی ها حسابی به این موضوع خندیده بودند».

⭕️ ۵- یک نبرد از ابتدا تا پایان جنگ همچنان ادامه داشت
نبرد آتلانتیک به درازای جنگ جهانی دوم ادامه داشت، از لحظه ای که بریتانیا در سپتامبر ۱۹۳۹ علیه آلمان اعلان جنگ داد، تا زمان تسلیم شدن آلمان در می ۱۹۴۵ که فاصله ای نزدیک به ۶ سال با هم داشتند. در تمام این مدت، زیردریایی های یوبوت آلمان به شکار کشتی های جنگی و غیرجنگی بریتانیایی می پرداختند که وظیفه تامین نیروهای نظامی و مردم بریتانیا را بر عهده داشتند. در یک برهه از نبرد آتلانتیک، زیردریایی های آلمانی به شدت موثر بوده و توانستند بارها به مردم و سربازان بریتانیایی گرسنگی بدهند تا اینکه در نهایت ورق برگشت.

⭕️ ۶- دو سوم مردان روسی که در سال ۱۹۲۳ به دنیا آمده بودند در دوران جنگ جهانی دوم کشته شدند
اگر چه بر اساس برخی ادعاها و برآوردها، ۸۰ درصد از مردان روسی که در سال ۱۹۲۳ به دنیا آمده بودند در طول جنگ جهانی دوم جان خود را از دست دادند، مارک هریسون، استاد اقتصاد دانشگاه وارویک این برآورد را کاهش داده اما همچنان معتقد است اکثریت این مردان در پایان جنگ زنده نبودند. بر اساس برآوردهای او نزدیک به دو سوم (۶۸ درصد) از مردان روسی که در سال ۱۹۲۳ به دنیا آمده بودند، پایان جنگ جهانی دوم را به چشم ندیدند.

✔︎ بقیش توی قدیمی ترین یا محبوب ترین کامنت ها

لایک هم کنید چیز خوبیه


مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.