پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

آنالیز کامل بازی بارسلونا 4-0 اوساسونا ؛ همان بارسلونایی که باید ببینیم !

کد خبر : 106056  |  زمان ارسال : سه شنبه 11 آذر 1399
هر آنچه باید راجع به آنالیز فنی دو تیم بدانیم.

اختصاصی بارسا نیوز - روز یکشنبه بارسلونا توانست با نتیجه 4-0 اوساسونا را در نیوکمپ شکست دهد و یک پیروزی قابل توجه به دست بیاورد.

 

اوساسونا با شرایطی بسیار بد و با یک پیروزی در 5 بازی اخیرشان پا به نیوکمپ می گذاشتند که البته وضع بارسلونا هم در لالیگا به همین شکل بود. انتظار می رفت تیم اوساسونا از مشکلات و مصدومیت های بارسلونا استفاده کند و البته آن ها در اوایل بازی بارسلونا را تحت فشار قرار دادند ، اما در نهایت موفق نبودند.

 

 

با انتشار ترکیب دو تیم چند شگفتی اتفاق افتاد. برای اوساسونا یک ترکیب کاملا ساده و البته موورد انتظار وجود داشت ، زیرا آن ها مصدومین زیادی داشتند. آن ها کیکه ساوریو بازیکن سابق بارسلونا بی را فرا خوانده بودند و با سیستم 2-4-4 با هافبک های عرضی وارد میدان شدند.

 

این سیستم همان سیستمی است که جاگوبا آراساته انتظار داشت ، زیرا 4 هافبک او در بلاک کردن ، ایجاد سد و بستن راه بارسلونا مهارت داشتند.

 

بارسلونای رونالد کومان در تمام طول فصل به سیستم 1-3-2-4 با دو هافبک محوری پایبند بوده است. هواداران با وجود یک هافبک دفاعی تخصصی ( فرنکی دی یونگ ) انتظار داشتند که سیستم 3-4-4 یا واقع بینانه تر باشد ، اما این بار پدری عقب تر بازی می کرد و بوسکتس در نیمه دوم به زمین آمد.

 

در پایان بازی کاتالان ها عملکردی را ارائه دادند که می توانستند به آن افتخار کنند.

 

  سیستم تیم بارسلونا   


تصویر زیر نقشه پاس تیم بارسلونا در سیستم 1-3-2-4 می باشد.

 

 

با قرار دادن پدری 18 ساله به عنوان هافبک محوری در کنار فرنکی دی یونگ ، ویژگی های او با آن چه تا به حال از پدری در تیم کومان دیده بودیم متفاوت بود. معمولا یک هافبک دفاعی وجود دارد و عقب می ماند و دیگری تحرک و پویایی بیشتری دارد و سعی در گردش توپ و انتقال توپ دارد. در بازی برابر اوساسونا پدری و دی یونگ هر دو آزادی عمل داشتند.

 

در تصویر زیر میبینیم که چگونه دی یونگ برای زوج خود فضا ایجاد می کند با وجود سیستم دو مهاجمه تیم اوساسونا ، دو محور بارسلونا می توانستند 4 بازیکن را درگیر خود کنند تا تراشتگن با خیال راحت بتواند پاسکاری را آغاز کند و از پاس اشتباه مصون باشد.

 

دی یونگ در این مثال تا نزدیک تراشتگن پیش می رود تا علاوه بر دو مهاجم یکی از هافبک های اوساسونا را به سمت خود جذب کند.

 

 

همانطور که میبینیم هم دست و هم جوردی آلبا می توانند پاس را دریافت کنند اما پدری گزینه مستقیم تر و مترقی تر بود. در این مثال پدری کمی به سمت راست متمایل شد تا بتواند ساده تر پاس را دریافت کند.

 

این نقشه بارها تکرار شد و گاهی هر دو هافبک محوری به عمق حرکت می کردند ، اما پدری به دلیل عدم تجربه بازی در این پست چندین بار توپ را از دست داد. 

 

در بخش هجومی بارسلونا بسیار روان بود. برای اولین بار چهار نفر خط حمله بارسلونا یعنی لیونل مسی ، فیلیپ کوتینیو ، آنتوان گریزمان و مارتین بریثویت از توانایی های یکدیگر استفاده کردند و مهارت های یکدیگر را درک کردند.

 

به عنوان مهاجم دویدن های بریثویت بین بین فولبک ها و مدافعان میانی تیم اوساسونا حساب شده و متمرکز بود. در سمت راست تیم اوساسونا به ناچو ویدال وظیفه تهاجمی داده شده بود و این بدان معنا است که در هنگام نفوذ جوردی البا او می توانست به راحتی بریثویت یا گریزمان را پیدا کند و آن ها را صاحب توپ کند.

 

 

کوتینیو که معمولا به او نقش آزاد می دهند بیشتر در سمت چپ و در کانال ها فعالیت می کرد. خط حمله چهار نفره برای فیلیپ سودمند است زیرا زمانی که بریثویت و گریزمان پشت خط دفاعی حریف می دیدند کوتینیو فضای بیشتری در اختیار داشت تا زمانی که یک مهاجم پشت خط دفاعی حریف بدود.

 

کوتینیو به لطف همین موضوع چند پاس کلیدی داد.

 

  سیستم تیم اوساسونا    


 

اوساسونای آراساته در این فصل بیشتر با سیستم 2-4-4 با دو هافبک میانی بازی کرده است . آن ها با این سیستم در تلاش هستند که میانه میدان را از تیم حریف بگیرند و یک بازی کاملا تحت فشار را اجرا کنند ، همانطور که نقشه های حرارتی زیر نشان می دهد.

 

 

در بلوک میانی تیم اوساسونا سازماندهی خاصی وجود داشت. ضعف اوساسونا در واقع سستی آن ها در زمان انتقال از حمله به دفاع بود که به بلوگرانا اجازه می داد از این موضوع استفاده کنند .

 

در تصویر زیر سازمان یابی دفاعی تیم اوساسونا مشخص شده است. چهار بازیکن میانی با نزدیک بازی کردن به خط دفاع اوساسونا تلاش می کنند که بازیکنان بارسلونا در آفساید گیر کنند و از تسلط بارسلونا بر میانه میدان جلوگیری کنند.

 

 

هافبک چهارنفره قلب تیم اوساسونا است که بسته به موقعیت توپ در زمین حرکت می کردند و تلاش می کردند گزینه های ارسال پاس را برای بارسلونا محدود کنند.

 

 

در خط حمله تیم اوساسونا هافبک های کناری نقش وینگر را داشتند و با سرعت خود در تلاش بودند که تعادل خط میانی بارسلونا را بر هم بزنند. تمام هافبک ها تلاش می کنند که در حمله به سمت محوطه جریمه حرکت کنند و وینگرها به کناره محوطه برای دریافت توپ می رسند. در این زمان وینگرها انتظار دارند بازیکنان به داخل محوطه جریمه رفته باشند و گزینه های زیادی برای ارسال یا پاس بلند داشته باشند.

 

   آمار بازی 


بارسلونا یک بازی برتر را به نمایش گذاشت و کاملا سزاواز نتیجه بود. آمار این بازی در تصویر زیر آمده است :

 

 

بارسلونا در ایجاد موقعیت و گلزنی بسیار راحت و عالی عمل کرد. آبی اناری ها دقت پاس حیرت انگیز  90% را ثبت کردند و اوساسونا را مجبور به ثبت پاس های اشتباه و بی مورد زیادی کردند.

 

PPDA که معیاری برای نشان دادن پرسینگ یک تیم است ( هر چه PPDA کمتر باشد میزان پرس بیشتر بوده است ) برای بارسلونا بهتر بوده است. 

 

در نقشه زیر و نمودار XG که کیفیت موقعیت های ایجاد شده را نشان می دهند ، باز هم بارسلونا بهتر بوده است و مستحق ثبت 4 گل بوده است :

 

 

 

اوساسونا شاید بدشانس بود که حتی یک بار هم به گل نرسید. آن ها به لطف فضای ایجاد شده توسط مدافعان بارسلونا و دقت تراشتگن به گل نرسیدند و بارسلونا به یک کلین شیت بسیار مهم دست یافت.

 

نمودار زیر هم تسلط دو تیم در زمین و مناطق مهم آن را نشان می دهد که با معیاری به نام شیب زمین اندازه گیری می شود. 

 

 

همانطور که نشان داده شده است بارسلونا در این مورد هم کاملا مسلط بوده است و البته یک دوره زمانی کمی هم وجود داشت که اوساسونا در یک سوم دفاعی خود غالب بود و این دقیقا همان زمانی بود که سرخ ها می توانستند روی دروازه بارسلونا موقعیت ایجاد کنند ، اما آن ها در گلزنی ناموفق بودند.

 

  روش های گلزنی 


در اینجا گل های تیم بارسلونا را بررسی خواهیم کرد. بارسلونا می توانست زودتر به گل دست پیدا کند. در دقیقه 10 بازی گریزمان با جا گذاشتن یار مستقیم خود و دریافت پاس عالی لیونل مسی با یک پاس کات بک توپ را به کوتینیو سپرد ، اما کوتینیو در گل کردن توپ ناموفق بود و مدافع اوساسونا توپ را قطع کرد.

 

پس از موقعیت های فراوان تیم بارسلونا و مهار شوت کوتینیو و گریزمان سرانجام در دقیقه 29 دروازه بان تیم اوساسونا پس از مهار دو شوت بریثویت سرانجام گل اول را دریافت کرد.

 

 

گل دوم در دقیقه 42 بازی به ثمر رسید. پس از چند جا به جایی خوب توپ بین مسی ، کوتینیو و بریثویت توپ به آلبا رسید که در حال نفوذ بود. سانتر آلبا برگشت داده شد و گریزمان با یک ضربه زیبا یک سوپر گل به ثمر رساند.

 

 

گل سوم بلوگرانا نتیجه کار دفاعی و پرس خوب آنتوان گریزمان بود که با بازپس گیری توپ باعث ایجاد یک موقعیت شد و پاس گل هم داد.

 

 

اما مسلما گل شب را لیونل مسی به ثمر رساند. پس از یک هفته احساسی و ناراحت کننده در پی مرگ دیگو مارادونا لیونل مسی شادی گل خود را به این اسطوره تقدیم کرد. لیونل مسی با دریافت توپ از فرانسیسکو ترینکائو با دریبل یک مدافع به سمت چپ رفت و با روش مخصوص خود توپ را شلیک کرد. عکس العمل دروازه بان اوساسونا هم برای گرفتن این توپ کافی نبود.

 

 

پس از این گل لیونل مسی پیراهن خود را درآورد تا پیراهن تیم نیوولز اولد بویز را با شماره 10 به احترام مارادونا نشان دهد. در تصویر زیر نمای محترک از گل لیونل مسی خواهید دید :

 

 

  ویژگی های پاسکاری 


بارسلونا از ضعف تیم اوساسونا نهایت استفاده را برد و یک نمایش عالی در پاسکاری ارائه داد. بارسلونا تقریبا با میل خود می توانست به محوطه اوساسونا نفوذ کند. بارسلونا تقریبا از همه مناطق سعی در نفوذ و پیش روی داشت ، اما استفاده بلوگرانا از نیمه فضاها و منطقه 14 مثال زدنی بود.

 

 

اوساسونا بیشتر تلاش در استفاده از مناطق عرضی و کناری زمین داشت. آن ها به سختی می توانستند از مرکز پیش روی کنند و تمایل حرکت از سمت چپ را داشتند.

 

 

در تصاویر زیر نگاهی به پاس های کلیدی می اندازیم. همانطور که قبلا ذکر شده بود ، بارسلونا تقریبا هر زمان که اراده می کرد به محوطه جریمه اوساسونا می رسید. بیشتر پاس های کلیدی آبی اناری ها در محوطه جریمه بوده است. این در حالی است که بیشتر پاس های تیم اوساسونا در خارج از محوطه جریمه اتفاق افتاده است.

 

لیونل مسی مانند همیشه عملکرد درخشانی در زمینه پاس های کلیدی داشت و در پایان 4 پاس کلیدی به نام خود ثبت کرد. جوردی آلبا 3 پاس کلیدی به نام خود ثبت کرد. آنتوان گریزمان هم در این زمینه خوب عمل کرد و 2 پاس کلیدی داشت.

 

فرانسیسکو ترینکائو ، فیلیپ کوتینیو و فرنکی دی یونگ هر کدام 1 پاس کلیدی داشتند.

 

در سمت دیگر آنته بودیمیر 2 پاس کلیدی به ثبت رساند و 6 بازیکن دیگر اوساسونا 1 پاس کلیدی داشتند.

 

 

در پایان نگاهی به تغییر منطقه بازی می پردازیم. نمودار زیر تغییر منطقه بازی موفق و ناموفق دو تیم را نشان می دهد.

 

 

  دفاع و پرسینگ 


بارسلونا در مبحث پرسینگ تیم برتر میدان بود. بارسلونا با یک پرس حساب شده و منظم بازی را به پایان رساند. فشار بارسلونا بسیار سنگین تر بود همانطور که در آمار مربوط به پرس هم این موضوع مشاهده شد. در شکل زیر نقشه حرارتی دفاع بارسلونا را بررسی خواهیم کرد :

 

 

اوساسونا تلاش در پرس از بالای زمین را داشت که در اغلب دقایق بازی در آن ناموفق بود. بارسلونا به راحتی میتوانست از پرس اوساسونا فرار کند. هافبک هلندی بارسلونا دائما یک بازیکن اوساسونا را به عمق می کشاند.

 

تراشتگن به راحتی می توانست توپ را توزیع کند. اسکار مینگوئزا در مجموع عملکرد قابل توجهی داشت ، اما دو اشتباه کرد که یکی از آن ها می توانست به گلزنی تیم اوساسونا منجر شود.

 

در نیمه دوم به مدت 15 دقیقه بارسلونا با پرس اوساسونا مبارزه کرد ، البته بارسلونا یه جز این 15 دقیقه مشکل خاص دیگری در باز کردن پرس حریف نداشت.

 

تصاویر زیر پاس های ناموفق دو تیم را نشان میدهد. این نقشه به وضوح تفاوت پاسکاری و مبارزات دو تیم را در میانه میدان نمایش می دهد. اوساسونا 72% پاس موفق داشته است که به عملکرد خوب آبی اناری ها در پرس مربوط می شود.

 

 

 

  نتیجه گیری 


در طول بازی همه چیز برای بارسلونا بی نظیر نبود. آن ها با یک مصدومیت دیگر در خط دفاع رو به رو شدند. کلمنت لنگلت فرانسوی به علت پیج خوردگی از زمین مسابقه خارج شد.

 

با این حال فرنکی دی یونگ جای او را به راحتی پر کرد ، اما گزینه ها برای خط دفاعی بارسلونا اندک است. در بازی آینده بارسلونا در لیگ قهرمانان مقابل تیم فرنتس واروش ، بلوگرانا هیچ مدافع میانی اصلی خود را در زمین نخواهد داشت.

 

رونالد کومان باید کمی قبل از بازی فکر کند تا بتواند یک ترکیب باثبات را راهی بازی با فرنتس واروش کند.

 

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.