پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

آنالیز بازیکن ؛ چگونه می توان بازدهی گریزمان را افزایش داد ؟

کد خبر : 108743  |  زمان ارسال : پنجشنبه 7 اسفند 1399
در این مطلب به بررسی شرایط آنتوان گریزمان در بارسلونا خواهیم پرداخت.

اختصاصی بارسا نیوز - زندگی در نیوکمپ مطمئنا برای آنتوان گریزمان به بهترین شکل آغاز نشد. او در اولین فصل با بازیکنان ناهماهنگ بود و یک فصل بدون جام را سپری کرد. این چیزی نبود که هواداران با توجه به برچسب قیمت آنتوان از او انتظار داشتند.

 

ابتدای فصل 2020/2021 نیز آنتوان کار را متزلزل آغاز کرد ، با این حال اخیرا بازده آنتوان گریزمان در تیم بارسلونا افزایش یافته است و در هفته های اخیر انقلاب گریزمان به پا شده است. البته که باید توجه داشته باشیم که روند کاری او نوسانی بوده است ، اما نمی شود از پیشرفت گریزمان چشم پوشی کرد.

 

او در لالیگا ، بازی های سوپرکاپ و کوپا دل ری عملکردهای بسیار خوبی از خود به جای گذاشت. شاید گریزمان هنوز به آن بازیکن اتلتیکو مادرید تبدیل نشده باشد ، اما نسخه باکیفیت او که آبی اناری ها به آن دلیل برای آن پول پرداخت کردند ، از راه رسید.

 

آنتوان گریزمان در مصاحبه ای گفته بود :

من می دانم اعتماد سرمربی و هم تیمی هایم را دارم و این مهمترین چیز است.

 

با این حساب آنتوان گریزمان چگونه باید این فرم را حفظ کند ؟ آیا فرم گریزمان برای طولانی مدت پایدار است ؟ گریزمان در چه پستی باید بازی کند ؟ 

 

در این مطلب آنالیز به سوالات بالا پاسخ خواهیم داد و همچنین تاکتیک هایی که روی گریزمان تاثیر می گذارند را هم بررسی خواهیم کرد.

 

 پیشرفت با زمان 


شروع کار ستاره فرانسوی زیرنطر رونالد کومان علائم بسیار بدی داشت. او برای ثبت اولین گل و پاس گل به گذراندن 5 بازی از فصل نیاز داشت. از طرفی گریزمان در 11 بازی پیش از دیدار با PSG روی 13 گل تاثیر مستقیم داشته است.

 

موضوع بالا یک تحول اساسی در کار آنتوان گریزمان بوده است. حال این سوال پیش می آید که این یک پیشرفت مقطعی بوده است یا ادامه دار خواهد بود ؟

 

برای آزمایش این موضوع گل های آنتوان گریزمان ( غیر از ضربات پنالتی ) را بررسی می کنیم. همچنین معیار احتمال گل زدن به ازای هر شوت و عوامل مختلف تاثیر گذار بر آن مانند زاویه ، موقعیت دروازه بان و ... را بررسی خواهیم کرد.

 

علاوه بر این با استفاده از گل های به ثمر رسیده روی موقعیت های مختلف می شود در مورد ایجاد شانس او نیز بینش بهتری پیدا کنیم. نتایج خروجی گریزمان را در لالیگا و لیگ قهرمانان اروپا از طریق نمودار زیر می توانید مشاهده کنید. نمودار زیر ایجاد شانس ها و گل های غیر پنالتی را مشخص می کند.

 

 

واضح است که افت ابتدای فصل به دلیل بدشانسی یا از دست رفتن چند موقعیت ساده نبوده است ، در عوض گریزمان نتوانسته است برای هم تیمی هایش موقعیت های تهدید آمیز خلق کند یا خودش در موقعیت تهدید آمیز گلزنی قرار گیرد.

 

هم خروجی موردانتظار برای پاس گل و هم خروجی موردانتظار برای گلزنی توسط آنتوان گریزمان از اواسط فصل آغاز می شود. آمار او کاملا رو به بهبود است و باید یادآوری کنیم که این آمار شامل رقابت های سوپر کاپ و کوپا دل ری نیست که ستاره فرانسوی در آن ها نیز عملکرد بسیار خوبی برجای گذاشته است.

 

بنابراین از نظر پیشرفت نیز آنتوان گریزمان با به ثمر رساندن چند گل و پاس گل از روی خوش شانسی پیشرفت نکرده است ، بلکه او در قرارگیری در موقعیت های مناسب و پیدا کردن دید بهتر نسبت به عملکرد هم تیمی های خود بهتر شده است.

 

 

این پیشرفت همچنین در مقایسه با کل فصل گذشته لالیگا نیز مشهود است. جایی که آنتوان گریزمان میانگین 0.42 گلزنی در هر مسابقه ( بدون احتساب گل های پنالتی ) داشت و این آمار تا به اینجا به 0.68 افزایش بافته است.

 

آنتوان گریزمان علاوه بر حضور در آخرین سکانس های حمله بارسلونا ، در مرحله بازیسازی نیز موثر است. در نمودار زیر می توان پاس های پیش رونده و حمل توپ های پیش رونده آنتوان گریزمان و پیشرفت آن ها را به وضوح مشاهده کنیم.

 

 

در تصاویر زیر پیش روی آنتوان گریزمان در زمین کاملا مشخص است. او حالا درک بهتری از موقعیت خود و هم تیمی هایش دارد و علاوه بر آن در موقعیت آزادانه تری قرار گرفته است. تصاویر مربوط به پاس گل آنتوان گریزمان برای لیونل مسی در بازی برابر گرانادا است.

 

 

در واقع شاید بتوان پیشرفت آنتوان گریزمان را در 3 کلمه خلاصه کرد. موقعیت ، دخالت و اعتماد به نفس. با توجه به فهمیدن این موضوع که پیشرفت ستاره فرانسوی اتفاقی نبوده است ، اکنون 2 سوال به وجود می اید.

 

این پیشرفت چگونه به وجود آمده است ؟ این پیشرفت چگونه ادامه می یابد ؟

 

 شکوفایی در مناطق خاص زمین 


در هفته های اخیر رونالد کومان از آنتوان گریزمان در سمت چپ یا مرکز خط حمله استفاده کرده است که این موقعیت با موقعیت ابتدای فصل گریزمان به عنوان ویگر سنتی سمت راست در تصاد است.

 

افرادی مانند لیونل مسی و آنسو فاتی نمونه هایی از وینگرهای معکوس هستند که رشد کردند و برای بازی در نیوکمپ آماده شده اند. این بازیکنان با استفاده از ریتم و پویایی بازی خود ، به جای اینکه منتظر رسیدن توپ باشند خودشان را در موقعیت های مهم و اساسی بازی قرار می دهند و سرنوشت آن موقعیت را رقم می زنند.

 

نکته واضحی که در مورد آنتوان گریزمان وجود دارد این است که او همچین مشخصه هایی ندارد. این بازیکن فرانسوی در 3 فصل گذشته لالیگا به طور متوسط در هر 90 دقیقه بیش از 1 دریبل موفق نداشته است ! از طرفی مسی کمتر از 4 دریبل موفق نداشته است و میانگین دریبل های فاتی جوان 2.35 است.

 

با این احتساب نمی توان مرد فرانسوی را مجبور به بازی در پستی کرد که ویژگی های آن را ندارد. قراردادن گریزمان در سمت چپ می توان کمبودهای وی را به روش های اساسی کاهش داد.

 

اولین مورد این است که جوردی آلبا با سرعت و حرکات خود در جناح چپ می تواند برای گریزمان فضا فراهم کند. دومین مورد این که دید لیونل مسی در سمت مخالف و ارسال های او می تواند منطقه بازی را به سمت گریزمان تغییر دهد.

 

تصاویر زیر مربوط به بازی گریزمان و نمایش عالی او برابر گرانادا در کوپا دل ری است. هر دو گل او روی فرارهای او به سمت محوطه جریمه و پاس های بسیار خوب لیونل مسی به ثمر رسید.

 

 

گریزمان با روشی متفاوت در بازی با رئال سوسیداد در سوپر کاپ اسپانیا آن ها را ناکام گذاشت. او همچنان در سمت چپ قرار داشت ، اما توانست از کنار مارتین بریتویت فرار کند. توپ در مسیر او قرار گرفت و یک پاس گل برای فرنکی دی یونگ ارسال کرد.

 

 

در تصاویر زیر پاس های خوشه ای آنتوان گریزمان در نواحی مختلف از نظر آنالیزی مشخص است. اغلب پاس هایی که گریزمان بر اساس مکان شروع و پایان آن ها را تکمیل می کند.

 

 

قسمت سوم که پاس ها به صورت آبی رنگ مشخص است ، نشان می دهد که گریزمان چگونه می تواند در سمت چپ زمین تاثیرگذار باشد و نگران عبور از مدافعان حریف نباشد. در عوض مرد فرانسوی بیشتر باید به بازی بدون توپ خود روی بیاورد و با حرکت از جناحین به محوطه جریمه حریف نفوذ کند.

 

برای آخرین مثال بیایید ، بررسی کنیم که این نقش ها چگونه می تواند در نقش مرکزی برای گریزمان اعمال شود. برای ارسال پاس گل به لیونل مسی او در یک حرکت ساده را به سمت عمق خط دفاعی حریف آغاز می کند ، با یک برش سریع و فرار از تله آفساید خط دفاع حریف ، گریزمان با یک پاس به مسی کار را تمام می کند.

 

 

اگرچه گریزمان یک مهاجم معمولی برای بارسلونا نیست و سبک او با کاتالان ها در تضاد است ، اما این بدان معنا نیست که مهارت او نمی تواند ارزشی برای تیم به ارمغان بیاورد. در واقع گریزمان می تواند به غیر پیش بینی بودن تیم کمک کند.

 

با حفظ گریزمان در سمت چپ یا مرکز و وادار نکردن او به بازی همانند یک وینگر سنتی می توان از حداکثر توانایی های آنتوان را در بازی بدون توپ استفاده کرد.

 

 لزوم اشتراک گذاری فضا توسط مسی با گریزمان 


یک نکته مشترک در تاریخ بارسلونا و بازی موقعیتی ، اهمیت تعادل و فاصله است. این موضوع مفید است ، زیرا باعث گسترش خط دفاعی حریف و شکاف ها را باز می کند. با این حال دیده می شود در بعضی تیم ها دو بازیکن یک فضای واحد را اشغال می کنند که به طور خودکار نشانه بی نظمی و ضعف آگاهی است. این اتفاقی است که درباره مسی و گریزمان رخ می دهد.

 

در نمودار دریافت پاس های گریزمان ، مشخص شده است که او بعضی مواقع در مناطقی که " لیونل مسی " حضور دارد ، پاس دریافت می کند. 

 

 

در نمودار های بالا مشخص است که گریزمان گاهی بازی را از سمت راست آغاز می کند و وقتی مسی در بازی نیست جا به جا می شود. در بازی با گرانادا که با پیروزی 4-0 بلوگرانا به پایان رسید هم بستگی زیادی بین پاس های این دو بازیکن دیده می شد.

 

 

در آن بازی هر دو بازیکن 1 گل به ثمر رساندند و آنتوان گریزمان پاس گل برای لیونل مسی ارسال کرد. اما این سوال پیش می آید که چگونه مشارکت بین این دو بازیکن باعث ایجاد مانع نشود ؟ پاسخ این سوال در ویژگی های آنتوان گریزمان است.

 

به زبان ساده آنتوان گریزمان مانند لیونل مسی ، عثمان دمبله و پدری به بازی با توپ مسلط نیست. او تمایل دارد که دفاع را از طریق پاس رد کند نه دریبل زدن آن ها. او نمی تواند مدافعان را دریبل کند ، اما می تواند با موقعیت و حرکت بدون توپ خود تفاوت ایجاد کند.

 

در مقابل لیونل مسی همیشه نیروی غالب به توپ در بارسلونا بوده است و به همین دلیل گاهی اوقات نزدیک شدن و به اشتراک گذاشتن فضاها می تواند برای هر دو بازیکن مفید باشد.

 

این مثال را از بازی گرانادا مقابل بارسلونا در کوپا دل ری مشاهده کنید. مسی توپ را نگه داشته است و در حال بررسی گزینه ها است. او پس از کمی درنگ توپ را به سمت راست و برای آنتوان گریزمان ارسال می کند که پشت محوطه جریمه قرار دارد.

 

 

گریزمان با دریافت توپ سعی می کند توپ را تک ضرب به لیونل مسی بازگرداند و مسی هم می خواهد توپ را برای مارتین بریتویت ارسال کند.

 

 

در صورتی که می توان اذعان داشت ، مشارکت این دو بازیکن زمانی که در فاصله زیاد از هم هستند هم می تواند شکوفا شود ، همانطور که در مناطق نزدیک هم به خوبی مکمل یکدیگر هستند.

 

مهمترین نکته درک فضا و موقعیت است ، خصوصا برای گریزمان که در پست فوروارد بازی می کند. گاهی شرایط برای مسی بسیار سخت است و او در پرس قرار گرفته است و در این زمان حرکت گریزمان و درک او از شرایط مسی بسیار مهم است.

 

 جمع بندی 


حس هواداران بارسلونا به آنتوان گریزمان اخیرا مثبت شده است و این اتفاق خوبی است. او اخیرا ( به جز بازی برابر کادیز و PSG ) تاثیر گذار بوده است و نشانه های پیشرفت در بازی او مشخص است.

 

از نظر آماری بعضی از آمار گریزمان از دوران حضور او در اتلتیکو مادرید هم بهتر است. به نظر می رسد بهترین کار برای کومان ، بازی دادن به آنتوان در سمت چپ یا میانه خط حمله بارسلونا باشد. این موضوع اخیرا به خوبی کار کرده است و نقاط قوت گریزمان را پررنگ تر کرده است.

 

 

اگر اعتماد به نفس گریزمان افزایش یابد و ارتباطش با هم تیمی هایش پیشرفت کند ، فصل دوم او در نیوکمپ بسیار روشن تر از فصل اول خواهد بود.

 

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.