پیشبینی رایگان مسابقات فوتبال اروپایی
بارسلونامنچسترسیتیمنچستر یونایتدلیورپولآرسنالچلسی
داغ تــرین هاپیشخوان شخصیپیشبینی رایگان

آنالیز بازیکن ؛ آیا ژول کونده و آرائوخو زوج دفاعی مناسبی برای آینده بارسلونا هستند ؟

کد خبر : 108831  |  زمان ارسال : یکشنبه 10 اسفند 1399
در این مطلب به بررسی و مقایسه ژول کونده و رونالد آرائوخو خواهیم پرداخت.

اختصاصی بارسا نیوز - با شکست 8-2 برابر تیم بایرن مونیخ ، مشخص بود که سال 2020 برای بارسلونا با وجود جرارد پیکه مسن ، ساموئل اومتیتی مصدوم همیشگی و کلمنت لنگلت نامطمئن ، یک فصل فاجعه بار از نظر دفاعی خواهد بود.

 

با این حال تیم بارسلونا در فصل 2020/2021 با یک شگفتی دفاعی به نام رونالد آرائوخو رو به رو شد و توانست خط دفاعی آسیب پذیر خود را تقویت کند. 

 

باشگاه بارسلونا با حضور چهره های جوان در مرحله انتقال به سر می برد . مدت ها است که خبر هایی مبنی بر خرید یک مدافع میانی توسط بارسلونا شنیده می شود. هنگامی که پیگیری بارسلونا برای ماتیاس دلیخت در سال 2019 ثمربخش نبود ، باشگاه تصمیم گرفت که خرید مدافع میانی را به تعویق بیندازد، اما شرایط تلخ دفاعی کاتالان ها نمایانگر نیاز این تیم به یک دفاع میانی شش دانگ است.

 

ژول کونده فرانسوی در رادار تیم های بزرگ دنیا است. در تابستان گذشته منچستر سیتی قصد داشت که مدافع فرانسوی و 22 ساله را با مبلغ 70 میلیون یورو جذب کند که این اتفاق محقق نشد. از آن زمان به بعد خیلی تیم ها مانند بارسلونا همچنان پیگیر شرایط کونده هستند.

 

اما آیا با ظهور رونالد آرائوخو بارسلونا نیاز به خرید مدافع گران قیمتی همچون کونده دارد ؟ برای حل این معما مقایسه ای عمیق بین رونالد آرائوخو و ژول کونده انجام خواهیم داد.

 

 مقایسه دو مدافع از نظر آماری 


توانایی تکل زدن یکی از توانایی های اساسی است که همه مدافعان باید داشته باشند. اکنون سال ها است که بحث سر این موضوع زیاد است که تکل زیاد یک مدافع می تواند عامل موقعیت نامناسب وی باشد. البته که تکل در میزان زیاد می تواند همچین معنی ای بدهد ، اما در کل این یک توانایی مثبت برای مدافعان به حساب می آید.

 

اولین نمودار در سمت چپ تعداد بازیکن هایی را نشان می دهد که کونده و آرائوخو روی آن ها تکل زدند. نمودار سمت راست تعداد دریبل هایی را نشان می دهد که بازیکنان با تکل زدن مانع آن شدند. 

 

در نمودار سمت چپ آرائوخو با میانگین 1.54 عملککرد بهتری نسبت به کونده با میانگین 1 دارد. با این حال در نمودار سمت راست کونده موفق تر است و این موضوع نشان می دهد که کونده با دریبل زن های بیشتری برخورد دارد. البته اختلاف آن ها فاحش نیست و با توجه به سیستماتیک بودن فوتبال امروز و تاکید بر بازی موقعیتی و تیمی ، تعداد بازیکن های دریبل زن کاهش یافته است.

 

سرمربیان امروزی ترجیح می دهند که بازیکنانشان بیشتر توپ را با پاسکاری پیش ببرند. با توجه به این شرایط آمار بیشتر کونده نسبت به آرائوخو در نمودار سمت راست کاملا قابل انتظار است.

 

علاوه بر این موضوع سبک بازی بارسلونا ایجاب می کند که خط دفاع بالا بازی کند. یکی از راه های شکستن خط دفاعی ارسال های بلند به پشت خط دفاع است و طبیعی است که آرائوخو به دریبل زن های کمتری رو به رو شود.

 

 

تعداد تکل های موفق مقیاسی است که با تعداد تکل روی بازیکنان متفاوت است. با این وجود که هر دو معیار بازیکن حریف ساخته شده است ، اما تکل موفق تکلی است که تیم مدافع پس از تکل مالکیت توپ را به دست آورد.

 

نمودار زیر تعداد تکل های موفق دو بازیکن را به عنوان بخشی از تعدا تکل های این دو بازیکن روی سایر بازیکنان نشان می دهد. با این که نسبت تکل های موفق به کل تکل ها برای کونده بهتر است ، اما تعداد تکل های کل آرائوخو با ثبت عدد 1.15 بیشتر است.

 

 

اگر یک مدافع نتواند روی تیمش تاثیرگذار باشد ، توانایی او ناچیز است. دلیل دوم شدن ویرجیل فن دایک در رده بندی توپ طلا سال 2019 صرفا توانایی های دفاعی وی نبود ، بلکه به دلیل تاثیر خارق العاده او روی مسئولیت های دفاعی تیم لیورپول بود.

 

در نمودار دایره ای زیر تعداد تکل های یک بازیکن را نسبت به تکل های سایر هم تیمی هایش نشان می دهد که آرائوخو با 11.2% سهم در تکل های بارسلونا نسبت به کونده با 7.04 پیشتاز است.

 

 

مهارت دفاع کردن خیلی بیشتر از تکل زدن است. نهایتا این شوت تیم حریف است که وارد دروازه می شود . مهار یا همان بلاک شوت می تواند تاثیر مستقیمی در بازی داشته باشد. بلاک کردن فقط به شوت محدود نمی شود و در مورد پاس هم وجود دارد. سلب مالکیت از تیم حریف برای کنترل بازی ، امری حیاتی است که بلاک کردن یا قطع پاس به آن کمک می کند.

 

نمودار میله ای زیر آمارهای بلاک های کونده و آرائوخو را مقایسه می کند. آرائوخو در هر 90 دقیقه 2.21 شوت را بلک می کند ، در حالی که کونده در هر 90 دقیقه 1.56 شوت را بلاک می کند.

 

در مورد پاس ها اما کفه ترازو به نفع ژول کونده سنگینی می کند. مدافع فرانسوی در هر 90 دقیقه ، 1.06 قطع پاس دارد ، در حالی که این آمار برای کونده در هر 90 دقیقه 0.83 است.

 

 

سرمربیان بزرگ همیشه بر پرس کردن تاکید زیادی دارند. پرسینگ سنگین روی تیم حریف می تواند باعث شود که آن ها به سرعت تصمیم گیری کنند و مالکیت توپ را از دست بدهند.

 

در حالی که در فوتبال مدرن همه بازیکنان وظیفه دارند در امر پرسینگ شرکت کنند ، اما پرسینگ برای مدافعان همیشه از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و خطرناک است. خط دفاعی آخرین خط بین دروازه و حریف است و اگر پرس یک مدافع ناکارآمد به نظر برسد ، در نهایت می تواند فضا را برای استفاده دراختیار حریف بگذارد.

 

آرائوخو و کونده هر دو در معیار پرس بسیار خوب هستند. آن ها به خوبی می داند که چه زمانی باید پرس را افزایش دهند و چه زمانی باید آن را کم کنند. آرائوخو در هر بازی میانگین 9.71 پرس دارد و کونده نیز در هر 90 دقیقه میانگین 6.89 پرس دارد که در این مورد نیز آرائوخو برتر است.

 

تکنیک دیگری که می تواند به مالکیت توپ منجر شود ، توپگیری است. هنگامی که حریف دارد با توپ پیشروی می کند ، توپگیری نکته کلیدی است. در توپگیری ( نمودار سمت چپ ) کونده با میانگین 1.16 در هر بازی برتر از آرائوخو با میانگین 0.87 در هر بازی است.

 

معیار مهم دیگر یک مدافع پاکسازی ( دور کردن توپ از محوطه جریمه ) نام دارد. ( نمودار سمت راست ). در فوتبال مدرن ، سرمربیان به بازیکنان خود دستور می دهند که توپ را بدون ذهنیت از محوطه جریمه دور نکنند تا مالکیت توپ حفظ شود.

 

در واقع پاکسازی یا همان دورکردن توپ از محوطه جریمه از مولفه های اساسی فوتبال است که با تکامل تاکتیکی از بین نمی رود و جزئی ثابت از فوتبال است. آرائوخو میانگین 3.65 پاکسازی و کونده میانگین 4.17 پاکسازی طی هر 90 دقیقه دارند.

 

 

نمودار زیر نیز سهم توپگیری هر بازیکن در 90 دقیقه را نشان می دهد که ژول کونده آمار بهتری را ثبت کرده است و اختلاف نسبتا زیادی با ارائوو دارد.

 

 

لالیگا پر از مدافعان بااستعداد است. برخی از بهترین مدافعان میانی دهه گذشته مانند سرخیو راموس ، جرارد پیکه ، دیگو گودین ، خاویر ماسکرانو ، په په و ... بازیکنان لالیگا بوده اند. لالیگا بارها دوره های انتقالی مختلف را سپری کرده است ، اما کیفیت مدافعان پابرجا است.

 

در تصویر زیر یک طرح پراکنده وجود دارد که مدافعان لالیگا را از نظر دو ویژگی تکل و توپگیری بررسی می کند. هم آرائوخو و هم کونده دارای موقعیت چشمگیری در این طرح هستند.

 

آرائوخو در معیار تکل زنی در مدافعان لالیگا پس از پیکه دوم است. این یعنی آرائوخو در هر 90 دقیقه بیشتر از مدافعان برجسته ای همانند سرخیو راموس ، رافائل واران و خوزه خیمنز تکل می زند.

 

از طرف دیگر کونده در توپگیری آمار بسیار خوبی دارد و فقط فیلیپه ، سرخیو راموس ، خوزه خیمنز و رافائل واران از او آمار بهتری دارند. حضور کونده در جمع این مدافعان نشان دهنده استعداد بی حد و حصر او است.

 

توجه : در نمودار زیر محور X ( محور افقی ) نشان دهنده تکل ها است و محور Y ( محور عمودی ) نشان دهنده میزان توپگیری بازیکنان است.

 

 

باور کنید یا نکنید ، دفاع کردن تنها چیزی نیست که از مدافعان دنیا انتظار می رود. فوتبال دنیا تکامل یافته است و بازیسازی از دفاع آغاز می شود. بازیسازی از عقب برای حفظ مالکیت لازم است.

 

سال ها قبل مدافعان توپ را به یک سوم دفاعی حریف می فرستادند ، اما در مورد برتری خط حمله تیم خودی نسبت به مدافعان حریف در دوئل های هوایی تردید های زیادی بین سرمربیان وجود داشت. به همین دلیل در فوتبال مدرن معمولا دروازه بان توپ را به یکی از مدافعان میانی پاس می دهد.

 

انتظار می رود مدافعان میانی نیز در امر پاسکاری به خوبی عمل کنند. نمودار زیر درصد موفقیت پاس های هر بازیکن را نسبت به پاس های کل بازیکن نشان می دهد. همانطور که در نمودار مشخص است ، کونده در هر بازی تقریبا 60 پاس و آرائوخو در هر بازی تقریبا 50 پاس ارسال می کنند.

 

نکته مهم این است که درصد موفقیت آرائوخو در پاسکاری از کونده بیشتر است و نمودار کونده پراکندگی زیادی دارد ، اما هر دو درصد موفقیت پاس بالای 80% دارند که بسیار خوب است.

 

 

یک معیار مهم برای تعیین تاثیر پاس ها ، مسیر پیش روی توپ تا دروازه حریف است. نمودار زیر میزان پیشروی پاس های هر بازیکن نسبت به کل پاس های آن ها را نشان می دهد. عملکرد کونده در این نمودار از آرائوخو کمی بهتر است و گل او برابر بارسلونا به همین طریق به ثمر رسید. البته تاثیر بازی های بیشتر کونده نسبت به آرائوخو در این آمار مشخص است.

 

 

 بررسی تعدادی از حرکات دو بازیکن در زمین 


هر دو بازیکن ، بازیکنانی هستند که در دوئل ها و درگیری ها موفق هستند و به موقع اقدامات لازم برای دور کردن توپ یا توپ گیری را انجام می دهند . در واقع شجاعت هر دو بازیکن در یک سری موقعیت ها غیر قابل انکار است.

 

 

 

هر دو مدافع در هدایت تیم هایشان رو به جلو و ارسال پاس های پیش رونده نقش مثبتی دارند. در واقع هم آرائوخو و هم کونده علاوه بر بازی با پای بسیار خوب ، توانایی ارسال پاس های بسیار خوبی دارند که این دقیقا همان چیزی است که مدافعان مدرن نیاز دارند.

 

 

 

جایگیری دو مدافع در مواقع خاص و به خصوص مواقع حمله حریف نیز بسیار موثر است. هر دو مدافع به راحتی درگیر دوئل های مختلف می شوند و در اغلب دوئل ها موفق هستند ، خصوصا آرائوخو به دلیل فیزیک مناسب خود.

 

 

 

 

 نتیجه گیری 


رونالد آرائوخو و ژول کونده مدافعان باشکوه و با پتانسیل بالا هستند. در واقع می شود گفت فیزیک و قدرت آرائوخو و تسلط بسیار عالی کونده روی توپ به اضافه مهارت های دفاعی هر دو می تواند زوج دفاع خوبی را برای بارسلونا فراهم کند.

مهمانکاربر مهمان@Guest
از اینکه بارسا نیوز را انتخاب کردید متشکریم. به نظر می‌رسد شما از یک مسدود کننده تبلیغات استفاده می‌کنید.
تبلیغات به ادامه فعالیت و ارائه خدمات باکیفیت و اخبار بروز کمک می‌کند.
لطفاً مسدود کننده تبلیغ را غیرفعال کنید و از اخبار بروز سایت لذت ببرید.